Byggnadsvård Historia Publicerad:

Pressmeddelande: Har du sett den försvunna statyn?

1916 försvann en staty av gudinnan Venus Capua spårlöst från Lorensbergsparken i Göteborg. Nu letar Higab efter konstverket med förhoppningen att återföra det till sin ursprungliga plats på Sahlgrenska Husets innergård. Har du sett statyn?
Statyn i Lorensbergsparken 1912. Foto: Göteborgs stadsmuseum

Det sista spåret är från en gammal journalfilm från mars 1916.
I ett 14 sekunder långt klipp ser man hur statyn lyfts ner med stor försiktighet från en piedestal i Lorensbergsparken medan några propra herrar i hatt följer händelseförloppet. På den tiden var parken större och sträckte sig upp mot kvarteret där Eva’s Paley numera ligger. Det var ungefär där som statyn stod och därför är det troligt att den försvann inför bygget av Avenyns sista etapp och Götaplatsen som startade samma år. Men vart den tog vägen är oklart.

– Vi har sökt i bild- och tidningsarkiv, letat i gammal dokumentation och tagit hjälp av Göteborg konst, park- och naturförvaltningen och Göteborgs stadsmuseum. Vi har till och med varit i kontakt med barnbarnet till mannen som såg till att statyn flyttades till Lorensbergsparken, men tyvärr har det inte gett något resultat. Därför hoppas vi nu att allmänheten kan hjälpa oss, säger Annette Stridh som är projektledare på Higab.

Skapades på 1800-talet

Förhoppningen är att återföra statyn till sin ursprungliga plats på innergården till Sahlgrenska Huset vid Stora Hamnkanalen. Den gamla köpmannabostaden från 1753 ska rustas upp av Higab och tanken är att både utveckla och återskapa vissa delar av fastigheten. Statyn skapades troligen någon gång mellan 1855 och 1870 och har både angetts vara en kopia av Venus Victrix och Venus Milo. Men det stämmer inte, utan den föreställer gudinnan Venus Capua vars original finns på arkeologiska museet i Neapel.

Framsidan av Sahlgrenska Huset där även Stora Hamnkanalen syns.
Sahlgrenska Huset

Flytten från Sahlgrenska Huset

Statyn flyttades till Lorensbergsparken 1912 av krögaren Sophus Petersen som arrenderade marken och drev Lorensbergs restaurang. Där placerades den nära en gammal skjutbana och under flera år delade den plats i parken med konstverket Dimman och två byster av Carl Michael Bellman och Johan Anders Wadman. De fick senare andra placeringar i staden, men inte Venus-statyn som det verkar.

Före detta entré till Lorensbergsparken.
Det här var entrén till Lorensbergsparken fram till 1916. Strax innanför till höger stod statyn. På entréns plats ligger i dag övergångsstället mellan Jonsborgsgrillen och Elite Park Avenue Hotel. Foto: Göteborgs stadsmuseum

En obekräftad källa säger att den försvann först på 1950-talet då Elite Park Avenue Hotel byggdes ut, men det har inte gått att hitta någon dokumentation som styrker det. Det innebär att journalfilmen från 1916 och en bild från samma år är det sista kända spåret.

Snölandskap i park med staty och träbyggnader.
Lorensbergsparken den 25 februari 1916. Den sista kända bilden av statyn. Till höger syns husen som går längs Engelbrektsgatan upp mot Vasaparken. Foto: Kamerareportage/TT

– Det kan så klart vara så att statyn förstördes, men vi hoppas att det finns privatpersoner där ute som har sett till den. Det skulle vara fantastiskt om den fortfarande existerar och skulle kunna få återvända till sin originalplats vid Sahlgrenska Huset efter mer än 100 år. Vi håller platsen reserverad.

Om du har information som kan vara till hjälp, hör gärna av dig till Higab. Se nedan.

Annette Stridh, projektledare Higab, annette.stridh@higab.se, tel 031-368 53 54

Bilder finns att hämta på mynewsdesk.com/se/higab