Hoppa till innehållet
Ryggarna på två Higab-medarbetare med bygghjälmar.

Lediga tjänster

Fyra Higab-medarbetare står och pratar vid ett räcke.

IT-samordnare

Vi söker en erfaren och driven person med förmåga att kombinera rollen som operativt IT-stöd till verksamheten med att driva systematisk och framsynt IT-utveckling. Som en del i teamet Kund och Intern service kommer du att vara en viktig del i företagets leverans med fokus på både verksamhetsnytta och kundnytta.

Väl fungerande IT-stöd är en nyckelfaktor i våra medarbetares vardag samtidigt som våra digitala ambitioner ökar. Du ska vara ett operativt stöd för medarbetarna vad gäller digitala system, funktioner och arbetssätt. Du kommer att ha en viktig roll i arbetet med att säkerställa effekt och verksamhetsnytta med genomförda IT-investeringar. Vid utveckling, upphandling och budgetering av stora delar av företagets IT-infrastruktur kommer du att fungera som kravställar- och beställarkompetens.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter:

  • Vara vår beställarkompetens och kontakt i gentemot fastighetsnätverks- och systemleverantörer
  • Vara vår beställarkompetens och kontakt i vår samverkan med Göteborgs Stads Intraservice
  • Tillsammans med strategiska funktioner på företaget och systemförvaltare utveckla vår systemarkitektur för bättre verkningsgrad och effektivt utnyttjande
  • Löpande operativt stöd till medarbetare rörande hårdvara, installation, konfiguration för maskin- /programvaror, verksamhetssystem, samt IT-miljön i stort
  • Löpande operativt stöd till medarbetare vad gäller uppsättning, användning och utbildning i Sharepoint och Office 365-miljöerna
  • Verifiera och säkerställa funktionaliteten för maskinvaru- och program-/systemvarukomponenter
  • Kravkompetens vid IT-upphandlingar och ramavtal
  • Bidra med kravkompetens i IT-/digitaliseringsutvecklingsprojekt

Vem är du?

Du har en bakgrund där du arbetat med IT-frågor, där du har erfarenhet av både operativt, men också en del strategiskt arbete. Du bör också ha kunskap kring agila arbetsmetoder och stor erfarenhet av förändringsarbete.

Rollen är tvärfunktionell och innebär många kontaktytor både internt och externt – så du är bra på att skapa och underhålla goda relationer med leverantörer, ute i verksamheten och med dina kollegor.

Som person ser vi att du har en hög analytisk förmåga, att du är strukturerad och har en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du är lösningsorienterad och drivs av att förbättra. Nyfikenhet driver dig ofta, du inspireras av andra och är intresserad av omvärldstrender som påverkar oss. Du är pedagogisk och bidrar till att skapa ett positivt, kreativt och utvecklande arbetsklimat för medarbetare och kollegor.

Du har ett prestigelöst förhållningssätt, vill bygga teamet tillsammans och samarbetar med kollegor brett i företaget för att förbättra, identifiera risker och se framtida potentialer. Det är viktigt att du är ansvarstagande och fångar uppgifter som behöver omhändertas samt att du inte släpper ärendet förrän det är helt i mål.

Vi erbjuder

Higab har husen som ingen annan har. Vårt breda fastighetsbestånd sträcker sig från arenor, saluhallar och industribyar till teatrar, museer och kulturhistoriskt värdefulla byggnader och miljöer. Det innebär stor variation och spännande, roliga – och ibland tuffa – utmaningar. Samarbete, engagemang och nytänkande är viktiga drivkrafter för att utföra vårt uppdrag.

Vi är stolta över att förvalta en stor del av stadens kulturarv. På Higab får du engagerade kollegor som arbetar tillsammans för att vårda och utveckla göteborgarnas hus och bidra till att forma vår växande stad.

Kvalifikationer och bakgrund

Du har högskoleutbildning eller motsvarande kunskaper och gärna flera års arbetslivs-
erfarenhet inom en liknande roll. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta inom offentlig verksamhet och har kännedom om vilka regler och förutsättningar som gäller för ett offentligt bolag.

Mycket goda kunskaper inom IT-infrastruktur samt kunskaper inom och bred erfarenhet av arbete med Sharepoint och Office 365 är ett krav. Kunskaper inom fastighetsnät, fastighetsrelaterade IT-system som BIM-, och CAD-system och är meriterande.

Du hanterar flera frågor parallellt och är flexibel. Du är mycket duktig på att uttrycka dig i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Ansökan

I denna rekrytering samarbetar vi med Randstad. Du är välkommen att söka tjänsten direkt i bifogad länk. Ansvarig för rekryteringen är Petra Pettersson, e-post petra.pettersson@randstad.se. Intervjuer kommer att hållas löpande. Sista ansökningsdag är 29 december 2021.

Ansök här!