29 april, 2020

Hur ser dialogen ut med våra hyresgäster?

Sedan coronavirusets utbrott har vardagen för många verksamheter i Göteborg snabbt förändrats. För att underlätta situationen för våra hyresgäster arbetar vi aktivt med att erbjuda individuellt anpassade åtgärder. En av alla hyresgäster som Higab har dialog med är MJ Städkonsult AB i Hantverkshuset Stampen.

Hantverkshuset Stampens fasad. Framför står en bil parkerad.

– Det är svårt att komma på någon som inte påverkas. Alla blir ju berörda på ett eller annat sätt, antingen direkt eller via en andra och tredje part. Men vi är ändå glada att det har gått så pass bra som det har gjort för oss, till skillnad mot restaurang- och hotellbranschen, säger Mikael Jansson, VD på MJ Städkonsult AB.

Hur har ni arbetat för att hantera situationen med Covid-19?
– När det började hända saker i mitten av mars var vi på tårna. Jag anade vad som skulle kunna hända, så vi började förbereda oss på alla sätt som var möjliga. Sen dess har vi pratat med alla våra kunder för att hitta lösningar som blir bra för båda parterna och vi tar en månad i taget. Det har gjort att det rullar på förhållandevis bra. Även om antalet uppdrag har minskat så är flödet relativt jämnt. Sen valde vi omgående att korttidspermittera, men nu har vi faktiskt kunnat ta upp flera till ordinarie sysselsättning i personalen.

Hur ser dialogen ut med Higabs förvaltare?
– Vi har en väldigt bra dialog. I mitten på mars, när det hela började, tog jag snabbt kontakt med er förvaltare Jasmin och då var hennes förslag att erbjuda anstånd med hyran, vilket jag också hade funderat på. Sen fick jag tipset att kontakta BRG som erbjuder rådgivning till företag. Det har varit bra åtgärder och Jasmin har varit väldigt vänlig och tillmötesgående.

Information om hur vi arbetar med våra hyresgäster

Fler nyheter!