Hyresgäster Organisation Publicerad:

Pressmeddelande: Så julhandlar du tryggt i Saluhallen

Inför julen har det gjorts flera insatser i Stora Saluhallen för att minska smittspridningen och skapa en trygg plats att handla.

Folk i rörelse i Saluhallen.

– Julhandeln ser annorlunda ut i år och vi gör vad vi kan för att skapa en saluhall utan trängsel för både handlare och kunder, säger Pontus Isaksson, fastighetschef på Higab.

Under julhandeln har Stora Saluhallen öppet som vanligt. För att minska smittspridningen av covid-19 och undvika trängsel har Higab och Saluhallens företagarförening tagit fram ett flertal åtgärder.

– Vi har anlitat värdar som hjälper till att hålla ordning, skapat separata in- och utgångar, placerat ut handsprit och satt upp tydlig information om hur man ska röra sig inne i Saluhallen. Det finns också affischer utanför entréerna med telefonnummer till handlarna så att den som inte vill handla inomhus kan ringa in sin beställning och få varorna för avhämtning utomhus, säger Pontus Isaksson.

Saluhallen flyttar ut

För att skapa extra handelsytor och glesa ut antalet besökare inne i lokalen finns även sex julbodar utplacerade på Kungstorget där kunder kan köpa sina matvaror.

– Alla åtgärder är gjorda för att skapa en tryggare julhandel, så att kunderna kan ta del av den traditionella julstämningen med högkvalitativa godsaker från våra duktiga handlare. Några av dem har flyttat ut till bodarna på Kungstorget och vi erbjuder även kostnadsfria hemkörningar inom Göteborgsområdet, säger Arash Chark, ordförande i Stora Saluhallens företagarförening.

Julbelysning och julgranar utanför Saluhallen.

Trängselvärdar

För att skapa distans och ett jämt flöde mellan besökarna finns corona-information med uppmaning att följa de pilar som sitter på golvet i hallen och vid varje disk finns golvdekaler som påminner om att hålla avstånd i kön. Fram till den 23 december kommer det även finnas trängselvärdar i Saluhallen under de mest hektiska timmarna och skulle det bli för högt tryck kommer ingångarna tillfälligt att stängas.

– Som fastighetsägare har vi ett stort ansvar att stötta våra hyresgäster i arbetet med att minska smittspridningen. I år måste all julhandel ske med stor omtanke och hänsyn. Därför rekommenderar vi att inte handla i grupp och att planera sina inköp. Till nästa jul hoppas vi att vi kan njuta av julhandeln i vår vackra saluhall på ett mer traditionellt sätt, säger Pontus Isaksson.

Pontus Isaksson, fastighetschef Higab, 031-368 53 85, pontus.isaksson@higab.se

Fler nyheter!