Stadsutveckling Publicerad:

Pressmeddelande: Prisvinnande Mugwort flyttar till Slakthuset

Mugwort BBQ Shack hittar hem i Slakthuset. Nu är det klart att Gråbos stora grillsuccé flyttar till ny och större lokal i Gamlestan i Göteborg. Planen är att öppna i mars 2024.

– Vi kommer ta med oss den ruffiga känslan från Gråbo med containrar och smokers, samtidigt som vi utökar vår verksamhet med en lokal som anpassas särskilt efter oss. I Slakthuset kommer vi nå ännu fler grillälskare och förhoppningsvis bidra till att sätta området på kartan, säger Johan Kullberg på Mugwort BBQ Shack.

Sanna och Johan Kullberg i Slakthuset. Foto: Katja Ragnstam

Fler riktar blicken mot Slakthuset

Fastighetsbolaget Higab arbetar för fullt med att utveckla det gamla slakthusområdet i Gamlestan och kontaktade därför Mugwort BBQ Shack när det stod klart att de skulle lämna sin nuvarande lokal i Gråbo.

– Deras koncept känns som gjort för Slakthuset. Vår målsättning är att området ska bli en plats för experimentlusta och kreativitet med rötterna i Göteborgs mathistoria, säger Annika Janson, affärsutvecklare på Higab.

Annika Janson utanför Slakthuset.

I området finns redan verksamheter inom mat och dryck som Cityysteriet, Wine Mechanics, Spike Brewery, Kafferäven, Babemba och La Fonda Mexicana. Men även andra typer av aktörer som Bengans, Sätt färg på Göteborg och Stadskupan.

Har vunnit stora priser

Mugwort betyder Gråbo på engelska och startade först som en rolig grej hemma på Johan Kullbergs altan. 2017 öppnade han och delägaren och frun Sanna Kullberg en restaurang i en industrilokal utmed väg 190 och succén var snart ett faktum, trots att inga skyltar leder dit och att det knappt har gjorts någon reklam. Sedan dess har grillteamet vunnit både SM-medaljer och fått guldmedalj med titeln ”Europamästare för bästa BBQ-sås”. Nu siktar man på titeln Sveriges bästa BBQ-restaurang.

– Vi ser fram emot att kunna samarbeta med våra framtida grannar i Slakthuset och tillsammans skapa en plats som vill utmana och som du inte kan hitta någon annanstans i Göteborg, säger Sanna Kullberg.

Mugworth BBQ Shack flyttar från Gråbo i september och planerar att öppna i Slakthuset i mars 2024.

Annika Janson, affärsutvecklare Higab, annika.janson@higab.se, tel 031-368 53 55

Johan Kullberg, Mugwort BBQ Shack, info@mugwortbbq.se, 0735-10 91 48

Bilder finns att hämta på mynewsdesk.com/se/higab