Hyresgäster Stadsutveckling Publicerad:

Pressmeddelande: Kronhuset förvandlas till öppen kulturscen

Nu öppnas Kronhuset upp för göteborgarna. Ambitionen är att skapa ett nav för kultur, kreativitet och innovation i det historiska huset genom att erbjuda såväl publika evenemang som flexibla arbetsplatser för aktörer, företag och organisationer.

– Vi vill hitta nya sätt att möta behovet av lokaler som finns från kulturutövare, den kreativa näringen och för de som inte vill eller har möjlighet att hyra en egen lokal. Satsningen är en del av Västra Nordstan Revival där vi samverkar med olika aktörer för att skapa en levande stadsdel, säger Cina Gasparini, utvecklare av kulturmiljöer på Higab.

Medlemskap istället för hyra

Kronhuset ska under det närmaste året fungera som en testarena, vilket innebär att aktörer inom kulturella och kreativa näringar involveras i utvecklingsarbetet. Det gör att konceptet, som går under namnet Kronhuset Kreativ Arena, tas fram i nära samarbete med den målgrupp som ska verka i huset. Higab har anställt en affärsutvecklare som ska driva processen under tre år och även ingått ett samarbetsavtal med Isabel Lagos och Henrik Sputnes som har stora kunskaper om Göteborgs kultursektor och kreativ platsutveckling.

Kronhuset kommer ha delade studio- och arbetsytor där aktörer ingår medlemskap. Det kan handla om kreativa rum som studios, skrivbordsplatser och konferens- och eventytor.

– Arbetet är kopplat till Göteborgs strategiska näringslivsprogram där Higab ska ta fram alternativ till den traditionella hyresmodellen där gräsrotsinitiativ får möjlighet att utvecklas. Kronhuset blir vår första plats där vi testar hur detta kan fungera, säger Cina Gasparini.

– Syftet är att medlemmarna tillsammans ska skapa ett programutbud som öppnar upp huset för allmänheten. Exempelvis genom levande musik, scenkonst, författarsamtal, marknader och utställningar inom konst, design och arkitektur. Det ska vara en plats för både små och stora aktörer och deras arbete ska utgå från den fysiska platsen och dess historia, säger Isabel Lagos.

Utställningar och 400-årsjubileum

Redan nu genomförs HDK:s examensutställning och en utställning om Västra Nordstans historia i Kronhuset. I juni och augusti ska Göteborgs 400-årsjubileum firas här och under året kommer det även genomföras historiska guidningar och stadsvandringar. Alla evenemang kommer att vara corona-anpassade och följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Mer information kommer att finnas på kronhuset.se.

För mer information kontakta:

Cina Gasparini, utvecklare av kulturmiljöer på Higab, 031-368 53 92, cina.gasparini@higab.se

Isabel Lagos, projektledare Kronhuset Kreativ Arena, milagoszu@gmail.com

Henrik Sputnes, projektledare Kronhuset Kreativ Arena, henrik@naivite.com

Om Kronhuset
Kronhuset har en speciell plats i Göteborgs historia. När det började byggas som militärt förråd 1642 var det bara 21 år efter att staden grundats av Gustav II Adolf och det var här som Karl XI utropades till ny kung 1660 – endast fyra år gammal. Sedan dess har stadens bäst bevarade 1600-talshus bland annat använts som garnisonskyrka, magasin för museiföremål och konsertlokal.

Bilder finns att hämta på mynewsdesk.com/se/higab

Fler nyheter!