Event Historia Publicerad:

Jakt på "göteborgska vardagsrum" igång

Traditionellt, modernt eller alla stilar på en gång? Hur ser det egentligen ut hemma hos en göteborgare? Nu söker fastighetsägaren Higab fem personer som vill dela med sig av sina vardagsrum i Kronhuset som en del av firandet av stadens 400-årsjubileum.
– Vi vill låna några invånare för att visa på bredden i Göteborg. Genom att visa upp en bit av olika människors vardag får vi en levande bild av vår stad som den ser ut idag, säger Cina Gasparini, utvecklare kulturmiljöer på Higab.
Hög tegelbyggnad med koppartak. På den stenlagda gården framför står några människor.

Sedan Kronhuset stod färdigt 1654 har oräkneliga göteborgska fötter trampat in och ut genom dörrarna. Här har fortifikationens soldater lastat förråden, Karl X lett riksdagsmöte innan den fatala sjukdomen slog till, gudstjänstbesökare suttit och lyssnat på predikan när huset tjänstgjort som kyrka, konserter spelats och turister beundrat den sinnrika takkonstruktionen. Nu kommer Rikssalen under drygt två veckor i juni förvandlas till vardagsrum för nutida göteborgare.

Riktiga vardagsrum står modell

Planen är att bygga upp en trevlig plats för besökarna att vara på samtidigt som det ska finnas programpunkter att ta del av. Och en utställning med fem vardagsrum som bygger på verkliga stadsbors hem.
– Oavsett ålder, kön, inkomst eller härkomst är du som boende en del av Göteborg. Vi hoppas att hitta olika människor från olika delar av staden som är intresserade av att dela med sig av sina hem och sitt liv, säger Cina Gasparini.
Intressenterna behöver dock inte vara oroliga för att få sitta i tomma hem medan utställningen pågår. Vardagsrummen som väljs ut kommer fungera som förlaga för utställningsrummen som byggs upp i Kronhuset med hjälp av bilder och möbler inspirerade av originalen. Besökarna kommer sedan kunna vandra runt i rummen, sitta ner och ta del av en annan persons vardag.

Collage med tre olika vardagsrum
Olika göteborgare med olika vardagsrum sökes

Organisationer och företag blir värdar

Göteborgarnas vardagsrum i Kronhuset kommer även rymma en yta där olika organisationer och företag turas om att vara värdar. Det kan vara allt från idrottsföreningar till näringslivsföreträdare, bara de har en stark koppling till Göteborg.
– Värdarna får ansvara för varsin dag med ett scenprogram där de visar hur de är en del av Göteborg. Förutom att Göteborgarnas vardagsrum ska vara kostnadsfritt för alla besökare, där inga kommersiella budskap eller försäljning hamnar i fokus, har vi inga ramar för programmen. Vi hoppas kreativiteten ska flöda och bidra till festkänslan. Vi vill helt enkelt skapa ett gott ”jubileumshäng” i Kronhuset för både nya och gamla besökare, säger Cina Gasparini.

Om du vill vara en del av Göteborgarnas vardagsrum anmäler du ditt intresse på goteborgarnasvardagsrum.se.

Cina Gasparini, utvecklare kulturmiljöer Higab, cina.gasparini@higab.se, tel 031-368 53 92

Bilder finns att hämta på mynewsdesk.com/se/higab

Om Göteborgarnas vardagsrum

Göteborgarnas vardagsrum är en del av Prototyp Göteborg där stadens offentliga rum blir utställningsarena under firandet av 400-årjubileet 2023. Initiativtagare till Göteborgarnas vardagsrum är kommunala fastighetsbolaget Higab tillsammans med andra idégivare som tagit sikte på 400-årsjubileet. Tillsammans med övriga värdar och samarbetspartners är målet att skapa ett vardagsrum i Kronhuset om och för göteborgarna. En plats för samtal, lek, musik, upplevelser eller att bara hänga i.