Byggnadsvård Historia Publicerad:

Pressmeddelande: 89-årigt fynd gjort på Sjöfartsmuseet

I samband med om- och tillbyggnaden av Sjöfartsmuseet Akvariet har ett 89-årigt fynd gjorts. I ett hålrum bakom en tegelvägg hittades ett paket från 1931 med Göteborgstidningar, byggnadsritningar och en bok om museets tillkomst.

Paket med snöre

– Paketet såg nästan nytt ut, som om det lades dit förra veckan. Men det visade sig vara från februari 1931 då huset började byggas. En väldigt rolig överraskning, säger Henrik Witt, projektledare på Higab.

Sedan januari 2020 genomför Higab en omfattande om- och tillbyggnad av Sjöfartsmuseet Akvariet. Det innebär att museet kommer få ett nytt större akvarium, en ny entré, större grönytor och bättre tillgänglighet.

I samband med rivningsarbeten hittade Team Håltagarna, underentreprenör till Flodén Byggnads AB, ett paket med brunt omslagspapper mellan två tegelväggar i den blivande entréhallen. Det låg inkilat i ett dolt hålrum och det visade sig att det måste placerats där när bygget av Sjöfartsmuseet startade. Paketet innehöll nämligen fem Göteborgstidningar från februari 1931, byggnadsritningar och en bok om museets tillkomst. Dagstidningarna som representerades var Göteborgs Posten, Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning, Göteborgs-Tidningen, Ny Tid och Göteborgs Morgonpost.

Gamla tidningar, en skrift och ritningar

– På 1960-talet installerades en hiss precis bredvid hålrummet men då upptäcktes tydligen aldrig paketet, så det var tur att det inte passerade obemärkt den här gången också. Nu kommer fyndet att lämnas över till Sjöfartsmuseet, berättar Henrik Witt.

Om- och tillbyggnaden av Sjöfartsmuseet Akvariet beräknas vara klar i slutet av 2021. Museet öppnar igen 2022.

För mer information kontakta:

Henrik Witt, projektledare Higab, 031-368 53 88, henrik.witt@higab.se

Bildmaterial