22 januari, 2018

De vann The Brewhouse Award

I fredags gick den årliga tävlingen The Brewhouse Award av stapeln. De tre vinnarprojekten handlade om en träningsväst för trygghet i motions-spåren, en digital plattform för försäljning av lokala livsmedelsprodukter och ett projekt som syftar till att öka koncentrationen i skolan.

Foto: Hannah MacFarlane

Sedan 2004 har The Brewhouse Award riktat sig till talanger inom bland annat arkitektur, design, konst, kulturarv, litteratur, media, mode, musik och scenkonst. Årets gala på Brewhouse hade temat Black & Gold, vilket avspeglades i både klädsel och val av musik. Förutom prisceremonin bjöds det på musik med Brewhouse husband och gästartister samt ett live-performance av konstnären Vagnelind med en tillhörande auktion.

Tävlingen har tre kategorier; ”Av och med unga”, ”Sociala innovationer och socialt entreprenörskap” och ”Öppen ansökan – fritt skapande”. Higab stod för prissumman i kategorin ”Av och med unga” och under galan delades priset ut av Higabs tf vd Stefan Lundqvist. I år var det projektet Safe Steps som tog förstapriset. Affärsidén bygger på att tillverka en träningsväst med insytt överfallslarm och snygga reflexdetaljer. Personerna bakom projektet är Alice Dahlemar, Ella Brax, Albert Nyblom, Hanna Sandberg och Emelie Nordenberg.

I kategorin ”Sociala innovationer och socialt entreprenörskap” vann projektet Local Food Nodes, en digital plattform som möjliggör försäljning från lokala livsmedelsproducenter till slutkonsument utan mellanhänder. Och i kategorin ”Öppen ansökan – fritt skapande” vann projektet Tidioo som syftar till att öka koncentrationen och lärandet i det digitala skolmiljön.

Här hittar du alla pristagare!

Läs mer om The Brewhouse Award!

Fler nyheter!